CHARAKTERISTIKA VZDĚLÁVACÍHO PROGRAMU


I/ NÁZEV PROGRAMU MŠ:

KROK ZA KROKEM ŠKOLNÍM ROKEM


II/ PROGRAM MŠ:

Sportovní zaměření s propojením environmentální výchovy vycházející z programu Začít spolu (dále zkr. ZaS)

Program ZaS je alternativní s důrazem na individuální přístup k dítěti a na partnerství školy, rodiny a komunity ve vzdělávání.

HODNOTY, KTERÉ PROGRAM CTÍ:

Klade důraz na vlastní aktivitu a toleranci. Podporuje tvůrčí aktivitu a osobnost dítěte. Dbá na úlohu učitele jako vzoru i průvodce dítěte na cestě zvídavosti a učení. Zaměřuje se na prostředí i navozené situace v aktivním prostředí. Rozvíjí sociální dovednosti a schopnosti vyjádření pocitů. Základem je spolupráce ve skupině jako základ dospělého chování.

PRINCIPY PROGRAMU:

Individuální přistupovat ke každému dítěti. Zaměřovat se na integrované učení hrou. Vědomě plánovat a pozorovat. Vytvořit centra aktivit ve třídě. Podporovat aktivní účast rodiny. Vést pedagogy k profesnímu a osobnostnímu růstu.

SPECIFIKA PROGRAMU:

Individuální a skupinová práce v centrech aktivit, tzv. koutcích. Děti mají právo a možnost při volbě a výběru činnosti. Vést děti k samostatnosti při vyjádření. Posilovat pocit sounáležitosti.

CÍLE PROGRAMU ZAČÍT SPOLU:

Upevňovat zvídavost a přirozenou touhu poznávat. Posilovat samostatnost a schopnost se rozhodovat. Posilovat zdravou sebeúctu. Podporovat zvýšení tolerance a úcty k druhým a k životnímu prostředí. Zvyšovat důvěru ve zlepšení dovedností i v týmové práci. Přirozeně zapojovat sociálně a zdravotně znevýhodněných dětí.


III/ PROJEKTY:

Mateřská škola se svým sportovně environmentálním zaměřením vyhledává možnosti, jak dětem výchovně vzdělávací činnosti zpestřit. Zapojili jsme se do sportovního projektu Sportujeme v regionech a spolupracujeme s Českomoravským hokejbalovým klubem. V rámci spolupráce s místním sportovním klubem, umožňujeme dětem rozšířit pohybové aktivity. Také jsme registrováni v environmentálním programu Mrkvička.

SPORTUJEME V REGIONECH:

Cílem projektu je podpořit pohybový rozvoj předškolních dětí, budování pozitivního vztahu ke sportu prostřednictvím hravých a prožitkových cvičení. Mateřské škole je díky projektu poskytována podpora v podobě kvalitního vybavení a konzultace s vyškoleným trenérem.

MRKVIČKA:

Cílem projektu je sdružovat MŠ a pedagogy se zájmem o environmentální výchovu, poskytovat jim organizační, metodickou a informační podporu při ekologicko-výchovných aktivitách a jejich zavádění do výuky.



HODNOTY, PRINCIPY A SPECIFIKA JSOU I PRO NÁS VIZÍ K ÚSPĚŠNÉMU PLNĚNÍ DANÝCH CÍLŮ- ABY DĚTI DOSÁHLY DOBRÝCH ZÁKLADŮ PRO DALŠÍ ŽIVOTNÍ ETAPU.


                           Metody a formy, které jsou ve škole uplatňovány:

  • V jednotlivých třídách využíváme odpovídající metody a formy práce vzhledem k věku dětí.

Nejčastěji jde o PROŽITKOVÉ a KOOPERATIVNÍ UČENÍ HROU.

Učení je založeno na přímých zážitcích dítěte, podporující dětskou zvídavost, potřebu objevovat, podněcovat radost dítěte z učení, zájem poznávat nové, získávat vlastní zkušenosti.

Poskytujeme dětem dostatek prostoru pro spontánní aktivity a vlastní, bezpečné nápady.

Učební aktivity probíhají především formou nezávazné dětské hry.

Využíváme aktivity spontánní i řízené, vzájemně provázané a vyvážené v poměru odpovídající potřebám a možnostem dětí.

  • Zapojujeme i SITUAČNÍ UČENÍ. Využijeme dané situace pro poskytnutí dítěti srozumitelné ukázky životních souvislostí, aby se dítě učilo dovednostem a poznatkům okamžiku.
  • Opíráme se i o DIDAKTICKÝ STYL UČENÍ. Uplatňujeme princip nabídky, individuální volbě a nebo aktivní účasti dítěte.
  • Jsme průvodcem dětí na jejich cestě za poznáním a probouzíme v něm aktivní zájem a chuť dívat se kolem sebe, naslouchat, objevovat.